Δίαιτα για τα αυξημένα τριγλυκερίδια

579

Μία υψηλή συγκέντρωση τριγλυκερίδιων στο αίμα τις περισσότερες φορές είναι ένδειξη για βάρος που υπερβαίνει το φυσιολογικό, εξαιτίας λανθασμένης επιλογής τροφών. Το να επιστρέψει κανείς στα κανονικά του κιλά συνήθως είναι αρκετό για να ρίξετε στο φυσιολογικό και τις τιμές των τριγλυκερίδιων. Αδυνατίζοντας, στην ουσία μειώνονται τα αποθέματα τριγλυκερίδιων που βρίσκονται στο λιπώδη ιστό. Παράλληλα, επιτυγχάνεται η μείωση του αριθμού των λιπαρών που κυκλοφορούν στο αίμα. Από την άλλη μεριά, μία ισορροπημένη και υποθερμιδική διατροφή όχι μόνο περιορίζει το ποσοστό των τριγλυκερίδιων που συγκεντρώνονται με τις τροφές, αλλά μειώνει επιπλέον την ποσότητα των τριγλυκερίδιων που παράγονται από τον ίδιο τον οργανισμό. Μερικές τροφές, μάλιστα, ενεργοποιούν περισσότερο από άλλες την παραγωγή τριγλυκερίδιων και συγκεκριμένα από το συκώτι.

Περιορισμός στα σάκχαρα
Οι πρώτες τροφές που θα πρέπει να περιοριστούν είναι τα απλά σάκχαρα που εισέρχονται εύκολα στο αίμα και ευνοούν την παραγωγή τριγλυκερίδιων από το συκώτι.
Το ψωμί και τα ζυμαρικά καταναλώνονται σε περιορισμένη ποσότητα. Προτιμώνται τα ολικής αλέσεως προϊόντα που περιέχουν περισσότερες φυτικές ίνες, οι οποίες εμποδίζουν τη συγκέντρωση λιπαρών και αφομοιώνονται πολύ πιο αργά.
Αποφεύγονται οι πίττες, τα γλυκά με κρέμα ζαχαροπλαστικής όπως τούρτες, τάρτες, πάστες, παγωτά, οι καραμέλες, οι μαρμελάδες, το μέλι και τα ροφήματα με ζάχαρη.
Ακόμη και τα φρούτα που είναι πλούσια σε φρουκτόζη αποφεύγονται, όπως τα εξωτικά, αλλά και το σταφύλι, τα σύκο, η μπανάνα και ο λωτός.
Επιτρέπονται αλλά σε μικρές ποσότητες οι κομπόστες φρούτων χωρίς προσθήκη ζάχαρης και τα χειροποίητα γλυκά με λίγη ζάχαρη.

Προσοχή στα λιπαρά
Στη δίαιτα κατά των τριγλυκερίδιων τα λίπη δεν καταργούνται, απλώς περιορίζονται και επιλέγονται με βάση τα θρεπτικά τους χαρακτηριστικά. Θα πρέπει επομένως να μειωθεί η κατανάλωση τροφών που περιέχουν κορεσμένα λίπη ζωικής προέλευσης (όπως αυτά του βούτυρου, των τυριών, της κρέμας γάλακτος, των αλλαντικών, των λιπαρών κρεάτων) και αντιθέτως, να αυξηθεί η κατανάλωση τροφών που προσφέρουν ακόρεστα, ευνοϊκά λίπη, όπως για παράδειγμα τα ψάρια.
Το ιδανικό καρύκευμα που θα πρέπει να προτιμάτε αντί για τις λιπαρές σάλτσες είναι το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, που περιέχει το ολεϊκό οξύ, ένα μονοακόρεστο λιπαρό και ένα μίγμα αντιοξειδωτικών που βοηθούν στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων.

Έμφαση στα ω- 3 λιπαρά
Έτσι, θα πρέπει να αυξηθεί η κατανάλωση τόνου, σολομού, σκουμπριού, αντσούγιας και σαρδέλας, που είναι πλούσια σε λιπαρά ω-3. Το ψάρι που είναι σημαντικό μέρος της μεσογειακής διατροφής, θα πρέπει να καταναλώνεται τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα.

Όχι στα αλκοολούχα
Όποιος έχει υψηλό επίπεδο τριγλυκερίδιων θα πρέπει να μειώσει δραστικά ή καλύτερα να αποκλείσει εντελώς τα αλκοολούχα ποτά. Το αλκοόλ (κρασί, μπύρα, ποτά) ενεργοποιεί την παραγωγή τριγλυκερίδιων από το συκώτι. Σε ορισμένα άτομα, μάλιστα, η αντίδραση του οργανισμού στο αλκοόλ είναι ιδιαίτερα έντονη, καθώς αρκεί αυτό μόνο ο περιορισμός του αλκοόλ για να πέσει σημαντικά το επίπεδο των τριγλυκερίδιων.

10 Νοεμβρίου 2016, Σταμάτης Ευσταθίου

Μία υψηλή συγκέντρωση τριγλυκερίδιων στο αίμα τις περισσότερες φορές είναι ένδειξη για βάρος που υπερβαίνει το φυσιολογικό, εξαιτίας λανθασμένης επιλογής τροφών. Το να επιστρέψει κανείς στα κανονικά του κιλά συνήθως είναι αρκετό για να ρίξετε στο φυσιολογικό και τις τιμές των τριγλυκερίδιων. Αδυνατίζοντας, στην ουσία μειώνονται τα αποθέματα τριγλυκερίδιων που βρίσκονται στο λιπώδη ιστό. Παράλληλα, επιτυγχάνεται η μείωση του αριθμού των λιπαρών που κυκλοφορούν στο αίμα. Από την άλλη μεριά, μία ισορροπημένη και υποθερμιδική διατροφή όχι μόνο περιορίζει το ποσοστό των τριγλυκερίδιων που συγκεντρώνονται με τις τροφές, αλλά μειώνει επιπλέον την ποσότητα των τριγλυκερίδιων που παράγονται από τον ίδιο τον οργανισμό. Μερικές τροφές, μάλιστα, ενεργοποιούν περισσότερο από άλλες την παραγωγή τριγλυκερίδιων και συγκεκριμένα από το συκώτι.

Περιορισμός στα σάκχαρα

Οι πρώτες τροφές που θα πρέπει να περιοριστούν είναι τα απλά σάκχαρα που εισέρχονται εύκολα στο αίμα και ευνοούν την παραγωγή τριγλυκερίδιων από το συκώτι.

Το ψωμί και τα ζυμαρικά καταναλώνονται σε περιορισμένη ποσότητα. Προτιμώνται τα ολικής αλέσεως προϊόντα που περιέχουν περισσότερες φυτικές ίνες, οι οποίες εμποδίζουν τη συγκέντρωση λιπαρών και αφομοιώνονται πολύ πιο αργά.

Αποφεύγονται οι πίττες, τα γλυκά με κρέμα ζαχαροπλαστικής όπως τούρτες, τάρτες, πάστες, παγωτά, οι καραμέλες, οι μαρμελάδες, το μέλι και τα ροφήματα με ζάχαρη.

Ακόμη και τα φρούτα που είναι πλούσια σε φρουκτόζη αποφεύγονται, όπως τα εξωτικά, αλλά και το σταφύλι, τα σύκο, η μπανάνα και ο λωτός.

Επιτρέπονται αλλά σε μικρές ποσότητες οι κομπόστες φρούτων χωρίς προσθήκη ζάχαρης και τα χειροποίητα γλυκά με λίγη ζάχαρη.

Προσοχή στα λιπαρά

Στη δίαιτα κατά των τριγλυκερίδιων τα λίπη δεν καταργούνται, απλώς περιορίζονται και επιλέγονται με βάση τα θρεπτικά τους χαρακτηριστικά. Θα πρέπει επομένως να μειωθεί η κατανάλωση τροφών που περιέχουν κορεσμένα λίπη ζωικής προέλευσης (όπως αυτά του βούτυρου, των τυριών, της κρέμας γάλακτος, των αλλαντικών, των λιπαρών κρεάτων) και αντιθέτως, να αυξηθεί η κατανάλωση τροφών που προσφέρουν ακόρεστα, ευνοϊκά λίπη, όπως για παράδειγμα τα ψάρια.

Το ιδανικό καρύκευμα που θα πρέπει να προτιμάτε αντί για τις λιπαρές σάλτσες είναι το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, που περιέχει το ολεϊκό οξύ, ένα μονοακόρεστο λιπαρό και ένα μίγμα αντιοξειδωτικών που βοηθούν στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων.

Έμφαση στα ω- 3 λιπαρά

Έτσι, θα πρέπει να αυξηθεί η κατανάλωση τόνου, σολομού, σκουμπριού, αντσούγιας και σαρδέλας, που είναι πλούσια σε λιπαρά ω-3. Το ψάρι που είναι σημαντικό μέρος της μεσογειακής διατροφής, θα πρέπει να καταναλώνεται τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα.

Όχι στα αλκοολούχα

Όποιος έχει υψηλό επίπεδο τριγλυκερίδιων θα πρέπει να μειώσει δραστικά ή καλύτερα να αποκλείσει εντελώς τα αλκοολούχα ποτά. Το αλκοόλ (κρασί, μπύρα, ποτά) ενεργοποιεί την παραγωγή τριγλυκερίδιων από το συκώτι. Σε ορισμένα άτομα, μάλιστα, η αντίδραση του οργανισμού στο αλκοόλ είναι ιδιαίτερα έντονη, καθώς αρκεί αυτό μόνο ο περιορισμός του αλκοόλ για να πέσει σημαντικά το επίπεδο των τριγλυκερίδιων.