Τα πολλαπλά οφέλη της άσκησης (και μερικά που δεν γνωρίζατε)

255

Σ Μαστοραντωνάκης,  Η Αβραμόπουλος

Όλοι γνωρίζουμε ότι η άσκηση προάγει την υγεία και ότι προστατεύει την καρδιά. Παρόλα αυτά λίγοι είναι αυτοί που κάνουν την συνιστώμενη άσκηση, που είναι 150 λεπτά την εβδομάδα. Νεώτερα στοιχεία δείχνουν ότι ακόμη και πολύ λιγότερη σε διάρκεια άσκηση έχει σημαντικά οφέλη. Για παράδειγμα, η 10λέπτη υπερεντατική κυκλική άσκηση μπορεί να επιτύχει μετά από 3 μήνες παρόμοια αποτελέσματα στην καρδιακή λειτουργία και το γλυκαιμικό έλεγχο με εκείνα της 5πλάσιας σε διάρκεια άσκησης.

Ουσιαστικά η άσκηση είναι πολύ καλύτερη από οποιοδήποτε φάρμακο. Ποτέ δεν είναι αργά για να ξεκινήσει κανείς λοιπόν και θα πρέπει να μην βάζει μεγάλους στόχους που δεν θα μπορέσει να ακολουθήσει αλλά να ξεκινήσει με μικρά βήματα ενδεχομένως, γνωρίζοντας ότι ακόμη και με αυτά έχει πολλαπλά οφέλη.

Το σύνθημα «η άσκηση κάνει καλό στην καρδιά» είναι ευρέως γνωστό. Υπάρχουν όμως και άλλα οφέλη που είναι σε πολλούς άγνωστα:

Η άσκηση ωφελεί τον εγκέφαλο. Συγκεκριμένα, μειώνει την κατάθλιψη, βελτιώνει τη μνήμη και την ταχύτητα μάθησης. Αποτελεί την καλύτερη μέθοδο μέχρι τώρα για καθυστέρηση ή και πρόληψη της εμφάνισης της νόσου Alzheimer. Πώς γίνονται όλα αυτά;  Φαίνεται ότι αυξάνει την αιμάτωση του εγκεφάλου προάγοντας την ανάπτυξη νέων αγγείων αλλά και νέων εγκεφαλικών κυττάρων.

Βελτιώνει τη διάθεση. Διάφορες μορφές άσκησης, από το βάδισμα μέχρι και την ποδηλασία, μπορούν να δρουν ως «αντικαταθλιπτικό» και να βελτιώνουν σημαντικά τη διάθεση. Είναι γνωστό από χρόνια ότι η άσκηση απελευθερώνει κάποιες ουσίες μέσα στον εγκέφαλο, όπως η σεροτονίνη, η νορεπινεφρίνη, οι ενδορφίνες και η ντοπαμίνη, που απαλύνουν τον πόνο, “ανεβάζουν” τη διάθεση και μειώνουν το στρες. Το «νους υγιής εν σώματι υγιή» λοιπόν των αρχαίων μας προγόνων έχει πλέον επιστημονική εξήγηση.

Επιβραδύνει τη γήρανση. Μπορεί να παρατείνει τη ζωή ακόμη και 5 χρόνια. Η μέτρια άσκηση μπορεί να επιβραδύνει τη γήρανση των κυττάρων. Αυτό γίνεται μέσω της διατήρησης των προστατευτικών άκρων των γονιδίων, των τελομερών, όπως φάνηκε από μια μικρή μελέτη.

Βελτιώνει την εμφάνιση του δέρματος. Η αερόβια άσκηση αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος στο δέρμα. Έτσι, μεταφέρεται περισσότερο οξυγόνο και θρεπτικές ουσίες στους ιστούς, βελτιώνοντας την υγεία του δέρματος και επιτυγχάνοντας ταχύτερη επούλωση των τραυμάτων. Γι’ αυτό και άτομα με τραυματισμούς πρέπει να ενθαρρύνονται σε γρήγορη κινητοποίηση όχι μόνο για να μην ατροφούν οι μύες αλλά και για την επιτάχυνση της επούλωσης των ιστών.

Επιταχύνει την ανάρρωση από διάφορα νοσήματα. Πρόσφατη ανάλυση 300 μελετών αποδεικνύει την ευνοϊκή επίδραση της άσκησης στην ανάρρωση ασθενών μετά από αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο. Πολλοί άνθρωποι με διαβήτη τύπου 2 ή με καρδιακή ανεπάρκεια πιστεύουν λανθασμένα ότι δεν θα πρέπει να κουράζονται. Σήμερα γνωρίζουμε ότι η άσκηση όχι μόνο δεν απαγορεύεται αλλά και επιβάλλεται σε αυτούς τους ανθρώπους.

Μειώνει το λιπώδη ιστό. Με την τακτική αερόβια άσκηση και τη βελτίωση της απόδοσης του καρδιαγγειακού συστήματος, βελτιώνεται και η παροχή του οξυγόνου στους ιστούς και τα όργανα με αποτέλεσμα τον καλύτερο μεταβολισμό στη χρήση του λίπους ως πηγή ενέργειας. Ως εκ τούτου τα λιποκύτταρα μικραίνουν σε μέγεθος και ελαττώνουν την παραγωγή ουσιών που συμμετέχουν στη χρόνια χαμηλού βαθμού φλεγμονή που υπάρχει στα υπέρβαρα άτομα.

Βιβλιογραφία

7 Surprising Benefits of Exercise

Gillen JB, et al. (2014) Three Minutes of All-Out Intermittent Exercise per Week Increases Skeletal Muscle Oxidative Capacity and Improves Cardiometabolic Health. PLoS ONE 9(11).

Diman Au., et al. Nuclear respiratory factor 1 and endurance exercise promote human telomere transcription. Science Advances 27 Jul 2016: Vol. 2, no. 7, e1600031

Veerbeek JM, et al. What is the evidence for physical therapy poststroke? A systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2014 Feb 4;9(2):e87987